Direktlänk till inlägg 11 november 2009

BUS OCH BAKDAG

Av PIA - 11 november 2009 22:49

som vanligt. Har äntligen några som vill ha hembakat bröd, det är min som Mathias med sin stora familj innehållande 5 barn.

Glad som en speleman är jag för då kan jag hänge mej åt mina lustar.

Elliot och Aldo fick busfnatt fast dom vet att det ska man ha ute. Hade inte hjärta att be dom sluta.

Så till baket då, det är honungssurdegsbröd. Satte surdegsgrunden i går kväll. (Det tar 5 dagar att få till en bra surdeg som sedan blir till surdegsgrund). Det ska stå över natten, sedan bakar man som vanligt. Degen ska jäsa först i 5 timmar, sedan ska den vikas ett antal gånger innan det läggs i runda formar av något slag. När dom stora "bullarna" har jäst i 1.5 timmar är det dags för ugnen. Har min sista omgång på jäsning just nu, ska väl gräddas om så där 50 minuter. Kan intyga att det blev himelskt gott.

Vände ryggen åt i tre sekunder och vem tror ni var framme då? alldeles riktigt, Elliot. Han hade slickat i sej rågmjöl och tyckte det var gott!!!!!

Jag håller mej till färdigbakat bröd. Kan tala om att honungsbrödet är himelskt gott.

Kram alla vänner   

jag kan dra dej längs golvet, säger Aldo   

Elliot låter Aldo trötta ut sej   

Aldo känner sej som en kung   

nä nu jäklar räcker det sa Elliot   

var lillen nytvättad? gott smakar han i alla fall tycker Elliot   

vikning av degen   

färdigt resultat   

dom här tre är just nu på jäsning   

ett smakprov, muuums 


 
 
Torsten

Torsten

12 november 2009 07:11

Mmmm....så mumsigt det ser ut!!!
Undrar just vilken bacill du har drabbats av, som bakar så mycket??!
Rågmjöl kanske är gott, man har ju aldrig provat, i det här huset bakas det nästan aldrig :(
Puss på er!

http://prinstorsten.blogg.se

 
Ingen bild

malte o snokas

12 november 2009 10:18

hej sötproppar!! tusen tack för boken, vi är så rörda här över presenten!! åååå va gott det ser ut!! snygga oxå!! här ska bakas!!
slafspussar på er allihopa

 
Karin

Karin

12 november 2009 12:25

De är ju för söta de där två små!!!
Brödet ser ju himelsk gott ut. Vad jag blir sugen!
Kram till er alla från oss tre!

http://www.softisarna.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Britt-Marie

12 november 2009 16:21

Mmm....bröden ser himmelskt goda ut. Jag måste nog alldeles bestämt köpa den där boken till maken i julklapp.

 
Ludde

Ludde

12 november 2009 23:37

Mysigt med hembakat. Det blev lite bakat hos oss också, men bara kaffebröd. Den där sista provsmakningsbilden gjorde husse tårögd. Han skulle gärna tagit sig en macka om det inte varit läggdags nu... Kramis!

http://hundenluddesblogg.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av PIA - 30 juni 2012 23:21

är vi tillbaka. Nu får ni ha tålamod med att jag har glömt det mesta med att blogga. Har ingen aning om hur jag ska ladda upp foton. Måste nog öva!!!!!!!!!!!!!!!! I alla fall har det rört på sej här sedan sist. Vi kar tre nya framtidshopp från Ital...

Av PIA - 14 november 2011 02:10

                Om ni trodde ni hade sluppit oss så trodde ni fel. Sedan sist har vi varit på semester i Piteå och haft valpar. Prima har haft sin första kull och Krölle sin sista. Båda med Giuggio som pappa. Bilder på dom kullarna kommer senare. H...

Av PIA - 23 juni 2011 15:15

önskar vi er alla med lite sommarbilder Kramar från oss              ...

Av PIA - 10 juni 2011 18:00

när Machello, kallas Zello hämtades. Så jädrans tomt det blev. Jag städade ur valphagen för att fylla tiden med något. Vi önskar Zello och hans familj all lycka. Till sist en bild på gåvor från våra valpar som vi har passat. Vi önskar er alla en ...

Av PIA - 5 juni 2011 17:46

                    Hej på er. Här kommer bilder på mamma Prima med sin son Machello, kallas Zello. Han ska hämtas 10 juni till sitt nya hem. Jag ska nu berätta en liten saga för er. Det var en gång ett stort land där alla medborgare var fria at...

Ovido - Quiz & Flashcards